Bună la tuturor care vor citi mesajul meu!
Împreună cu colegii mei din „A.O. La
VIA” studiem o cartea Comunicarea eficientă cu copiii acasă și la
școală. Ultimul subiect discutat a fost capcanele pedepsirii - alternative care duc la autodisciplină. Din ea doresc
să împărtășesc câteva gânduri.
Când ne gândim la comportamentul urât
al copiilor, de cele mai multe ori vrem să-i corectăm, recurgând la diferite
pedepse: violență, privarea de la activitățile care le plac cel mai mult… etc.,
crezând că în așa mod o să învețe o lecție. Cercetătorii au ajuns la concluzia
că odată pedepsit, copilul ajunge să fie mai prudent, dar nicidecum mai onest
sau mai responsabil. Doctorul Irwin A. Hyman spune la rîndul său: “Aplicarea
pedepsei corporale îl învață pe copil că violența constituie modalitatea de a
rezolva problemele”. De asemenea, Doctorul Albert Bandura consideră
ca: “Pedeapsa poate controla purtarea rea, dar, în sine, nu are puterea
de a induce un comportament deziderabil și nici măcar de a diminua dorința
subiectului de a se purta urât”. Atunci rămânem cu întrebarea: cum să ajung
la inima copilului, pentru a transforma “dorința de a se purta urât” într-o “dorință de a se
purta cum se cuvine”? Autoarea acestei cărți propune citeva sugestii care
ar înlocui pedeapsa:
1. Indică o soluție utilă ( ex.: „N-ar strica
dacă ți-ai folosi timpul în care nu ești pe scenă pentru a-ți învăța rolul”.)
2. Exprimă o dezaprobare fermă (ex.: „M-ai
supărat! NU e drept față de ceilalți colegi, ca o tu să vii nepregătită la repetitive”.)
3. Spune copilului ce pretenții ai (ex.: „Doresc
ca atunci când iți afirmi că vei învăța rolul, să fii om de cuvânt.”)
4. Arată cum se pot face înbunătățiri (ex.: „Uite
ce poți face pentrua intra pe făgașul normal. Vino la următoarea repetitive
cu tot actul întâi învățat pe de rost.”)
Iar dacă nici în urma la aceste alternative copilul nu va
coopera, nu-și va schimba comportamentul, autoarea recurge la următoarele:
5. Ofera-i copilului o opțiune (ex.: „Ori
înveți rolul în pisă, ori cedezi locul altcuiva”);
Dacă nici de data aceasta nu va face efort pentru a-și învăța
rolul în piesă atunci:
6. Lasă-l să simtă consecințele purtării
lui (ei) (ex.: „Am rugat o altă elevă să joace rolul tău, cred-că știi de
ce. O să ne lipsească talentul tău. Vei mai avea alte ocazii, în primavera vom
face altă piesă”.)
Ca și maturi, care vrem să-i corectăm
pe copii, trebuie să ne alegem cu mare grijă fiecare cuvânt rostit la adresa
lor, acestea fie îi va ajuta să înbunătățească starea lor, fie o va înrăutăți.
Nu vom folosi cuvinte jignitoare sau de răzbunare la adresa copilului,
dimpotrivă cuvinte spuse cu blândețe, cu dragoste și chiar uneori cu părere de
rău. Am încercat să implementez aceste modalități și pot spune, din propria mea
experiență, că au efect pozitiv asupra copilului.
Cu drag, Violeta Hotnogu, educator, „A.O.
La VIA”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu