august 23, 2013

Fișe de lectură... din viață

Astăzi în drum spre casă am aflat că unul din prietenii mei de pe stradă, bolnav de epilepsie și alcoolic cronic, a fost internat într-un spital psihiatric (sau cum spunea prietena lui – „la Costiujeni”). Am avut neșansa să spun că cel puțin acolo va primi un ajutor calificat de care are nevoie, iar ea – prietena acestuia – m-a privit ca și cum aș fi spus o glumă proastă în biserică. Dându-și seama, însă, că nu prea știu care este adevărata stare a lucrurilor, mi-a spus: adevărul e că nimeni nu va avea grijă de el acolo! Îi vor injecta niște medicamente care îl vor face să fie o legumă, și cam atât. (Asta m-a dus cumva cu gândul la Ken Keasy și romanul acestuia „Zbor deasupra unui cuib de cuci”. Ca să vezi cât de strânsă este legătura dintre viață și literatură!)
Apoi, tot această doamnă, mi-a dat și câteva lecții despre credință – cerșește la poarta bisericii și este imposibil să nu ajungi să discuți și pe teme din astea într-un așa spațiu, deși, se prea poate că aceasta este una din puținele teme despre care poți discuta cu cei care locuiesc pe stradă 24 din 24, 365 de zile pe an. Cu ei nu prea merge să discuți despre ultimul film cu Brad Pitt, sau despre ultimul roman al lui Haruki Murakami, pentru că ar fi ca și cum ai încerca să-i iei peste picior, pe ei, care pot spune ca și Fiul Omului „păsările cerului au cuiburi și vulpile au vizuini, dar noi nu avem unde să ne plecăm capul”. (Mai sunt și excepții: acum câțiva ani, am întâlnit în gară la Odesa un cerșetor care știa pe dinafară o grămadă de poezii din creația lui Pușkin și a altor poeți ruși despre numele cărora eu doar auzisem în treacăt. Trebuie să recunosc – m-am simțit foarte prost, în sensul cel mai literal posibil).
Ea mi-a povestit despre viața ei și cum de câteva ori Dumnezeu a vindecat-o într-un mod miraculos de lucruri care, pentru noi – obișnuiți să bem pastile cu pumnul și să trezim bieții medici din somn și la miez de noapte dacă ne doare un dinte – ar fi avut un sfârșit fatal, mai mult ca sigur. De fapt, totul a plecat de la afirmația că zilele trecute l-a lovit pe cineva care Îl înjura pe Dumnezeu. „L-am întrebat, spune ea, de ce nu-L lași pe Dumnezeu în pace? Ce rău ți-a făcut Dumnezeu?” Câți dintre noi se pot lăuda că au înfruntat cel puțin o persoană care-L înjura pe Dumnezeu?.. Și apoi mai avem curajul să îi privim de sus în jos pe cei care ne privesc de jos în sus și se roagă să îi ajutăm să își cumpere un piureu instant și un crenvurști pentru cină?! Înseamnă asta că ar trebui, începând cu ziua de mâine, să declarăm jihad (cu sensul de război sfânt) tuturor celor care înjură? Sigur nu! Poate că asta înseamnă că ar trebui să ne luăm mai în serios viața de credință. Dacă aș da eu și dacă ai da tu jos haina mersului la biserică, a limbajului pios pe care îl folosim și a cântatului în cor, ar mai rămâne ceva? Sau ar fi doar un zero? De fapt, ceea ce ar rămâne, s-ar putea numi credință – ceea ce am strâns – fir cu fir – ca niște căutători de aur – în cuvântul lui Dumnezeu, în relația noastră ascunsă cu Dumnezeu, în relațiile cu cei cu care ne întâlnim în fiecare zi și pur și simplu în gunoiul lumii acesteia prin care pășim uneori atât de semeți și de plini de sineL Iartă-ne, Doamne, pls.
A spus la un moment dat „Eu cred în Dumnezeu” și mi s-a făcut rușine de aceeași afirmație pe care am făcut-o și eu de mii de ori, poate. E ușor să spui asta când ai un servici, când știi că la sfârșitul lunii primești un salariu, când îți poți permite să ieși cu prietena ta din când în când la o cafea și la o prăjitură. Știți care este culmea? Că după ce că ne permitem atât de multe lucruri, încă mai avem curajul să fim nemulțumiți că nu ne-a făcut destul de frumoși, destul de dăștepți și că nu ne-a făcut să ne naștem cu toții în familia reginei Angliei sau în familia nu-știu-cărui șeih din Arabia Saudită... Suntem niște păcătoși ticăloși și nimic mai mult – iată concluzia tuturor lucrurilor!
Vitale Diacenco, educator A.O. La VIA

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu